نوشته شده توسط : jody

عارضه ای که معمولا در آخرین نقطه ستون فقرات یا همان استخوان دنبالچه نمایان می‌شود و مشکلات زیادی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند، کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. ممکن است شما هم در نقاط مختلف بدنتان با برگشتن مو به داخل پوست و ایجاد جوش مواجه شده باشید که بعد از مدتی خود به خود رفع می شود. 

اما عارضه کیست مویی که در بخش بالایی خط باسن و مقعد ایجاد می شود معمولا به همین راحتی برطرف نشده و باید تحت درمان قرار گیرد. کیست مویی مقعدی (pilonidal sinus) همان برگشت مو به داخل پوست اطراف مقعد است که با چرک و عفونت همراه می‌شود و می‌تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. این بیماری در افراد پرمو بیشتر دیده می‌شود اما عوامل دیگری هم در ایجاد آن دخیل هستند. 

 

منبع مقاله

 

مویی که به داخل برمی‌گردد معمولا سوراخی در زیر پوست ایجاد می کند که داخل آن عفونت جمع می شود و به همین دلیل باعث بروز التهاب و قرمزی می شود. عفونت کیست در مراحل ابتدایی ابتلا به این بیماری کم است و به همین دلیل فرد مبتلا در ابتدا علائم چندانی نخواهد داشت. 

درمان دارویی کیست پیلونیدال

همانطور که در بالا هم اشاره شد، اگر عفونت کیست مویی اندک باشد می توان به کمک دارو آن را درمان کرد. داروهایی که برای درمان عفونت و التهاب این عارضه استفاده می شوند شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن مثل استامینوفن و ایبوبروفن می باشند. برای اثربخشی دارو باید آنها را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. همچنین استفاده از داروهای موضعی پماد و کرم هم می تواند به درمان این عارضه کمک کند. 

یک روش درمانی دیگر هم وجود دارد که در آن ماده ای شیمیایی به اسم فنل در موضع بیماری تزریق می شود که می تواند این عارضه را بهبود ببخشد.

جراحی کیست مویی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که ریسک جراحی به روش های سنتی را می پذیرید، می توانید از روش های عمل کیست مویی به روش باز و بسته برای درمان بیماری خود استفاده کنید.

عمل باز کیست مویی: در عمل باز به وسیله تیغ جراحی برشی روی کیست ایجاد می شود و بافت بیماری بطور کامل حذف شده و عفونت و زائده های ایجاد شده بطور کامل تخلیه می شود. در این روش پزشک تصمیم می گیرد که محل جراحی را بخیه نزند تا به مرور زمان ترمیم شود. 

جراحی بسته کیست مویی: در این روش جراحی برشی بیضی شکل با توجه به میزان گسترش عفونت بیماری روی مقعد ایجاد می شود که پس از تخلیه و پاکسازی ناحیه، محل جراحی بخیه زده می شود. روش های جراحی سنتی نیاز به پانسمان و شستشوی زخم و مراقبت های بعد از عمل دارد و در روزهای ابتدایی شاهد خروج ترشحاتی از محل جراحی خواهید بود. به همین دلیل تعویض به موقع پانسمان و جلوگیری از تجمع باکتری در این محل برای پیشگیری از بروز عفونت بسیار حائز اهمیت است.

درمان کیست مویی با لیزر

جدیدترین روشی که برای درمان کیست مویی و سایر بیماری های ناحیه نشیمنگاه مورد استفاده قرار می گیرد، لیزر است. درمان کیست مویی با لیزر به دلیل اثربخشی بالا توانسته رضایت بسیاری از بیماران را جلب کند و امروزه به عنوان درمان قطعی این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر سینوس در مقایسه با جراحی دارای مزایای فراوانی است که در ادامه بخشی از آنها را با هم مرور می کنیم:

  • روش لیزر بدون بیهوشی و بصورت سرپایی انجام می شود.
  • لیزر یک روش قطعی است و آسیبی به بافت های مجاور وارد نمی کند.
  • درمان کیست مویی با لیزر بدون درد و خونریزی انجام می شود.
  • در این روش نیازی به پانسمان و مراقبت های بعد از جراحی نیست
  • لیزر کیست مویی در کمتر از نیم ساعت انجام می شود و نیازی به بستری شدن نمی باشد
  • احتمال بازگشت بیماری در این روش بسیار پایین تر از سایر روش هاست
  • روش لیزر هیچ یک از عوارض جراحی را به دنبال ندارد


:: برچسب‌ها: درمان کیست مویی,لیزر کیست مویی,درمان کیست مویی با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

 

 

مشاهده کامل این مطلب در آخرین نیوز

از دیر باز تاکنون اصلاح موهای زائد یکی از دغدغه های افراد به خصوص زنان بوده است. شواهد نشان داده غارنشینان با استفاده از سنگ ها تیز اقدام به از بین بردن موها می کردند به علاوه در  در مصر باستان داشتن موهای زائد ناپسندیده شمرده میشد و زنان به وسیله موم موهای زائد را از بین می بردند. روشهای مختلفی برای از بین بردن این موها وجود دارد که در ادامه به تشریح بیشتر آنها می پردازیم.

قبل از هر اقدامی باید توجه داشته باشید که جنس موها، رنگ آنها و نیز ناحیه ای که قرار است موهای آن را از بین ببرید، را در انتخاب روش مناسب مد نظر قرار دهید. مهمترین روشهایی که برای از بین بردن موهای زائد پیشنهاد شده است؛ به این شرح می باشند.

تیغ

استفاده از تیغ یکی از روشهای قدیمی برای زدودن موهای زائد است. بر خلاف تصور عموم تیغ موجب ضخیم شدن موها نمی شود. اما احتمال وارد آمدن آسیب به پوست و یا بریدگی وجود دارد، پس مراقب باشید! پس از اصلاح با تیغ نیز بهتر است، دوش بگیرید. این کار با نرم کردن فولیکولها از برگشت آنها به داخل پوست جلوگیری میکند.

اپیلاسیون با وکس

وکس در واقع ماده ای مخصوص و چسبیده است که معمولا به صورت گرم استفاده میشود. این ماده بر روی پوست در موضع مورد نظر ریخته میشود و پس از خنک شدن از روی پوست برداشت می شود، و همزمان موهای زائد را نیز از ریشه در می آورد. این روش ممکن است با درد و سوزش همراه باشد و یا بعد از آن التهاب پوستی ایجاد کند. فراموش نکنید قبل از قرار دادن این ماده بر روی پوست دمای آن را اندازه گیری کنید و بعد از وکس نیز حتما دوش بگیرید.

وکس با تمام این مشکلات می تواند پوستی صاف و یکدست به شما هدیه کند که تاثیر آن حداقل تا 3 هفته پابرجاست.

هشدار : انجام وکس برای افرادی که مشکلات وریدی دارند و یا افرادی که داروهای آنتی بیوتیک استفاده می کنند، ممنوع است. زیرا آنتی بیوتیک موجب نازک شدن پوست میشود و با انجام وکس احتمال آسیب های پوستی افزایش می یابد.

کرم های موبر

این کرم ها در سال های اخیر کیفیت فوق العاده ای پیدا کرده اند. کرم های رفع موهای زائد را می توانید با اسانس های مختلف به راحتی تهیه کنید. این کرم ها حاوی مواد شیمیایی هستند که در طی چند دقیقه ریشه موهای زائد را  بدون درد از بین می برند. البته عملکرد این کرمها تاثیر کوتاه مدتی دارند زیرا که موها را فقط از روی سطح پوست از بین می برند. در ضمن استفاده از این کرم ها در نواحی حساس بدن به سبب دارا بودن مواد شیمیایی مختلف توصیه نمیشود.

 


:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

بیشتر افراد هنگام مواجهه با خونریزی مقعدی دچار ترس و نگرانی می شوند، اما جای نگرانی نیست و علت ایجاد این عارضه می تواند خونریزی هر یک از اجزای دستگاه گوارش باشد. خونریزی از مقعد بیشتر به دلایل زیر اتفاق می افتد و با اقدام درست و به موقع میتوان از آن جلوگیری کرد:

  • شقاق مقعدی
  • بواسیر یا هموروئید
  • آبسه یا فیستول مقعدی
  • بیماری دیورتیکولیت
  • بیماری التهابی روده
  • زخم معده
  • پولیپ

شقاق مقعدی یا فیشر چیست؟

شقاق مقعدی یک شکاف یا پارگی در قسمت انتهایی پوشش مقعد است و باعث خونریزی از مقعد و و احساس درد و سوزش بعد از دفع مدفوع می شود. این شکاف به دلیل عبور مدفوع سفت و خشک به وجود می آید.

بسیاری از افراد شقاق را با بواسیر اشتباه می گیرند. شقاق یا فیشر ممکن است به خودی خود از بین برود اما در غیر اینصورت، نیازمند درمان دارویی یا استفاده از پمادهای موضعی است تا علائم بیماری کاهش یابد.

اگر مدت زمان زیادی از شروع این بیماری گذشته باشد، زخم عمیق تر شده و به لایه های زیرین می رسد. در نتیجه درمان آن هم سخت تر خواهد بود. درمان شقاق مزمن نیازمند جراحی است و این نوع عارضه به خودی خود درمان نمیشود. چندین راه مختلف برای جراحی شقاق وجود دارد که لیزر به عنوان بهترین روش شناخته می شود.

بواسیر یا هموروئید چیست؟

در قسمت انتهایی مقعد رگ های خونی و سیاهرگ ها وجود دارند و زمانی که این رگ ها ملتهب و متورم می شوند، بیماری بواسیر یا هموروئید شکل گرفته است. بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود و معمولا به دلایل زیر رخ میدهد:

  • یبوست طولانی مدت
  • زور زدن بیش از اندازه در هنگام دفع
  • اضافه وزن
  • مقاربت مقعدی
  • اسهال مزمن

اگر فورا برای درمان بواسیر اقدام نکنید، ممکن است به مشکلات جدی تری منجر شود. روش های زیادی برای درمان سریع این عارضه وجود دارد که در اینجا به بررسی بخشی از آنها می پردازیم:

  • درمان یبوست: یبوست می تواند یکی از اصلی ترین علل ایجاد هموروئید باشد که با ایجاد فشار در مقعد باعث ایجاد این عارضه شده است. با افزایش مصرف فیبر و مایعات می توان تا حدی از یبوست پیشگیری کرد.
  • درمان با رابربند: این درمان برای نوع داخلی انجام می شود. به دور بواسیر داخلی با کمک دستگاهی یک کش بسته می شود و خونرسانی به هموروئید قطع می شود و در این حالت هموروئید در عرض چند روز خشک شده و از بین میرود.
  • اسکلروتراپی: یک ماده ی شیمیایی است که به موضع بواسیر تزریق می شود و آن را خشک کرده و از بین میبرد.
  • لیزر: یکی از موثرترین روش های درمان است که بدون درد و خونریزی انجام می شود. اشعه ی لیزر به بافت آسیب دیده برخورد کرده و آن را کوچک میکند. این روش مانند سایر روش ها نیاز به استراحت چند روزه و گذراندن دوران نقاهت طولانی ندارد.
  • جراحی: در این روش بافت هموروئید بریده می شود. البته روش های گوناگونی برای جراحی بواسیر وجود دارد که هموروئیدکتومی باز و بسته یکی از آنهاست.

آبسه مقعدی چیست؟

غده های کوچکی در مقعد وجود دارند که به دفع مدفوع کمک میکنند. زمانی که دهانه ی این غده ها مسدود شود، عفونی می شده و در نتیجه عفونت، آبسه شکل می گیرد.

آبسه مقعدی در بیمارستان یا مطب پزشک تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی درمان می شود. حدود یک سوم از آبسه ها به فیستول مقعدی منتهی می شوند.

فیستول یکی از بیماری های مقعدی حاد و دردناکی است که به ایجاد مجرایی غیر طبیعی میان دو بافت از بدن اطلاق می شود و می‌تواند بافت‌های مختلفی از بدن را به یکدیگر متصل نماید. فیستول مقعدی (anal fistula) یکی از انواع فیستول هایی است که می تواند در بدن ایجاد گردد در اثر این بیماری مجرایی بر روی سطح پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود که معمولاً یک طرف دیگر این مجرا به روده بزرگ راه دارد. جهت درمان فیستول باید اقدامات لازم فورا انجام شود.

 

منبع



:: برچسب‌ها: شقاق مقعدی , درمان شقاق , لیزر شقاق , درمان شقاق با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

خبرگزاری آریا- غذا خوردن و تغذیه جزء جدایی ناپذیر و اساسی زندگی هر فردی است و مهمترین دلیل سلامت و طول عمر می باشد. این موضوع در مورد هر موجود زنده ای صدق می کند و تمام موجودات زنده برای ادامه ی بقا و حیات خود در تلاش برای به دست آوردن غذا می باشند، ولی در انسان ها به دلیل فرآیند رشد و سلامت جسم و روان، تغذیه اهمیت بیشتری دارد. زیرا سبک سالم و صحیح تغذیه، باعث تامین انرژی و بهتر شدن کارکرد اندام ها و ارگان های مختلف در بدن خواهد شد.

به همین دلیل مهم است که تغذیه انسان با در نظر گرفتن تمام نیازهای بدن و به صورت اصولی باشد که نتیجه ی آن علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روح و روان، شادابی و افزایش عمر هم می باشد. اما اگر سبک سالمی برای تغذیه خود نداشته باشید، عملکرد اندام های بدن مختل می شود و رفته رفته انرژی و قوای روحی و جسمی خود را از دست خواهید داد.

همانطور که میدانیم و طبق مطالعاتی که صورت گرفته، عامل اصلی اکثر مرگ و میرها و بیماری های قلبی، گوارشی، سرطان و ... ریشه در تغذیه فرد دارد. به همین خاطر است که غذا خوردن و تغذیه امروزه بیش از پیش اهمیت دارد و نقش تغذیه به موضوعی بسیار فراتر از سیر شدن شکم افراد تبدیل شده است. علاوه بر آن سبک زندگی ماشینی و بی تحرک امروزی باعث چاقی و اضافه وزن افراد می شود و این موضوع خود باعث بسیاری از بیماری ها خواهد شد.

پس برای ساختن زندگی بهتر و جسم سالم تر و روح و روان شادتر، انتخاب رژیم غذایی سالم ضروری است. البته ناگفته نماند که غذای سالم در کنار ورزش، دوری از دخانیات، فعالیت و خواب منظم، استرس نداشتن و … سلامتی شما را تضمین خواهد کرد و صرفاً با تغذیه سالم نمی توان سلامتی را حفظ کرد.

با خواندن این مقاله شما با سبک زندگی و تغذیه سالم بیشتر آشنا خواهید شد و اگر دچار مشکل جسمی خاصی هستید باید با داشتن اطلاعات در مورد هر یک از گروه های غذایی، بیشتر مراقب غذا خوردن و تغذیه خود باشید.

ثروت واقعی ما همان سلامتی می باشد و متاسفانه امروزه با مشغله های زیادی که داریم این موضوع را فراموش کرده و اهمیت کمتری به آن می دهیم.

هر کدام از ارگانها و اندام های بدن ما برای اینکه بتوانند وظیفه و فعالیت خود را به درستی انجام دهند نیاز به انرژی دارند که این انرژی باید از راه تغذیه سالم توسط ما به آنها رسانده شود.

تغذیه سالم چیست

رژیم غذایی که در آن پروتئین لخم  یا Pro-Lean، کربوهیدرات و چربی های متعادلی وجود دارد، یک غذای خوب را برای ما میسازد که باعث قوی شدن بدن و دور شدن از امراض و بیماری ها می شود.



:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال عارضه ای است که در انتهای ستون فقرات و بر روی استخوان دنبالچه ایجاد می شود. این بیماری معمولاً در سن بین 15 تا 30 سال گریبان افراد را می گیرد و بعد از سن 40 سال احتمال ابتلا به آن کمتر می شود. کیست مویی بیشتر در افراد پرمو و یا افرادی که سابقه ژنتیکی این بیماری را دارند دیده می شود. بنابراین چون زنان به دلیل طبیعت خود موهای بدنشان کمتر از مردان می باشد می توان گفت کیست مویی بیشتر در مردان به وجود می آید.

کیست مویی عفونتی است که بیشتر در ناحیه دنبالچه پایین کمر ایجاد می شود اما ممکن است در جاهای دیگری از بدن هم به وجود بیاید. این بیماری به صورت حفره یا سوراخ بر روی پوست به وجود می آید و اگر به آن بی توجه باشید و آن را جدی نگیرید ممکن است داخل کیست مویی پر از چرک و عفونت شود که در این صورت درد شدیدی خواهد داشت. در حال حاضر با کشف روش های متنوع و نوین درمان برای این بیماری جای نگرانی نیست و به راحتی میشود آنرا درمان و یا حتی از ایجاد آن پیشگیری نمود.

نشانه ها و علائم کیست مویی

در ابتدا شما نشانه و یا علائم خاصی به جز یک برآمدگی روی پوست مشاهده نمی کنید اما به مرور زمان علائمی مثل درد، ترشح چرک و یا خون، بوی بد و التهاب هم به علائم آن اضافه می شود. به عبارت دیگر چون یکی از دلایل ایجاد این بیماری برگشت مو به داخل است، درون سوراخ و یا حفره ای که ایجاد شده گلوله های مو و چرک و عفونت جمع می شود.

  • بعد از مدتی ممکن است هنگام نشستن و یا حتی ایستادن در ناحیه نشیمنگاهی خود درد احساس کنید.
  • کیست مویی اگر عفونی شود ممکن است به اندازه یک گردو ورم داشته باشد.
  • اطراف ناحیه ای که عارضه در آن ایجاد شده ملتهب و قرمز می شود و لمس آن با دست هم دردناک است.
  • ترشح خون و چرک و عفونت که همراه با بوی بسیار بدی می باشد.
  • خارج شدن مو از ناحیه کیست مویی همانند شکل زیر

 

  • به وجود آمدن چند سوراخ بر روی پوست
  • همچنین ممکن است فردی که به کیست مویی مبتلا شده است تب خفیفی هم داشته باشد.

علت و یا عامل ایجاد کیست مویی

علت اصلی این عارضه همان برگشت مو به داخل پوست است به صورتی که مو به جای اینکه به بیرون رشد کند به سمت داخل پوست رشد می کند و زیر پوست کلاف هایی از مو تشکیل داده می شود. دلایل دیگری هم برای این بیماری وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • ارثی بودن و ژنتیک
  • پرمویی
  • مشکلات هورمونی در دوران نوجوانی و جوانی
  • کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت
  • چاقی و میزان تعرق زیاد

پیشگیری

از آنجایی که بین ایجاد این بیماری و سبک زندگی رابطه مستقیمی وجود دارد پس می توان به راحتی و با رعایت برخی نکات که در اینجا ذکر می شود از کیست مویی پیشگیری نمود.

  • بهتر است برای اصلاح موهای زائد خود از تیغ استفاده نکنید بهترین گزینه برای از بین بردن موهای ناحیه حساسی مثل بالای باسن لیزر می باشد.
  • ثابت نگه داشتن وزن متعادل و رژیم غذایی مناسب
  • مصرف آب و مایعات کافی
  • حمام کردن به طور مرتب و رعایت بهداشت فردی
  • ورزش کردن و فعالیت و تحرک فیزیکی
  • استفاده از لباس های آزاد نخی
  • اگر جوش یا آبسه ای در مقعد مشاهده کردید سریعاً مراجعه به پزشک و درمان را شروع کنید.
  • سعی کنید در طول روز مدت زمان طولانی ننشینید.

 

روش های درمان

برای درمان کیست مویی گزینه های زیادی وجود دارد که در این مقاله به 4 مورد از متداول ترین روش های درمان می پردازیم. باید در نظر داشت که اگر کیست در مراحل اولیه خود باشد و زیاد پیشرفت نکرده باشد می توان با روش های خانگی مثل استفاده از پمادهای گیاهی  آن را درمان کرد.

برای سالهای طولانی تنها روش درمان این بیماری روش سنتی  و استفاده از تیغ و چاقوی جراحی بود اما امروزه روش نوین و بی دردسر لیزر درمانی برای کیست مویی وجود دارد.

یکی از کلینیک های حرفه ای در کنار دکتر و پزشک های متخصصی در زمینه درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، فیستول و کیست مویی  با لیزر در تهران کلینیک نوین می باشد.

درمان کیست مویی بدون جراحی و با لیزر

 

با توجه به مزایای زیادی که لیزر برای درمان این بیماری و سایر بیماری های نشیمنگاهی دارد به یک روش متداول و محبوب برای بیماران تبدیل شده است. اکثر بیماری ها در مراحل اولیه با روش های خانگی و یا دارو قابل درمان هستند اما بعد از مدتی اگر بهبودی حاصل نشد نیاز به یک روش تهاجمی تری مثل عمل جراحی می باشد. جراحی به روش سنتی دارای عوارض و دردسرهای زیادی برای بیمار می باشد و بیمار با دانستن عوارض این روش، اگر چاقوی جراحی را برای درمان انتخاب نماید علاوه بر عوارض بعد از درمان، استرس و اضطراب هم به مشکلاتش اضافه خواهد شد.

اما در روش لیزر درمانی، سینوس به وسیله ی اشعه ی لیزر کاملاً خالی می شود و التهاب و عفونت بافت اطراف توسط لیزر از بین خواهد رفت. این روش با بی حسی موضعی انجام میشود بنابراین بیمار هیچ گونه درد و یا ناراحتی را در طی درمان حس نمی کند. از سایر مزایای این روش برای درمان سینوس پیلونیدال می توان به این موارد اشاره نمود:

  • بدون نیاز به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان
  • قابل انجام به صورت سرپایی در مدت زمان کمتر از یک ساعت
  • بعد از لیزر کیست مویی بیمار درد و خونریزی و عفونت در ناحیه سینوس ندارد.
  • برخلاف جراحی در روش لیزر درمان امکان بازگشت و عود مجدد بیماری به کمترین حد ممکن می رسد و احتمال آن تقریباً صفر است.
  • با توجه به تمام مزایای گفته شده درمان هزینه عمل کیست مویی با لیزر بسیار کمتر از هزینه های مربوط به جراحی و بستری شدن در بیمارستان می باشد.


:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

شاید در آغاز آفرینش و خلقت انسان پرمویی یک ویژگی مثبت برای او بود و پرمو بودن نقش حفاظت از بدن در برابر سرما را ایفا میکرد، اما امروزه اینگونه نیست و می توان گفت تقریباً تمام افراد در صدد از بین بردن کامل موهای زائد خود هستند.

پرمویی هم در مردان و هم در زنان دیده می شود و در هر دو جنس مشکلی ناخوشایند است که عوارض و بیماری هایی را برای فرد به همراه دارد. به عنوان مثال پرمویی در مردان یکی از علت های اصلی کیست مویی می باشد که رشد بیش از حد موها در زیر پوست یک گلوله مو تشکیل می دهد و مو به جای اینکه به سمت بیرون پوست رشد کند به داخل برمی گردد و باعث ایجاد کیست مویی می شود. اما  با توجه به زیبایی ظاهری و اهمیت آن برای خانم ها، پرمویی در آنها مشکل ناخوشایند تری است زیرا زنان بیشتر به دنبال راهکاری برای حذف موهای زائد خود هستند و رشد مو در نواحی حساس برای آنها بسیار آزاردهنده تر می باشد.
البته لازم به ذکر است که موهای نازک و کرکی مانند بر روی صورت برای زنان طبیعی می باشد و تشخیص این که رشد چه اندازه ای مو برای زنان پرمویی حساب می شود کاری دشوار است زیرا تقریباً تمام زنان بر روی بدن و صورت خود موهای ریزی دارند.

اما مسئله ای که قرار است ما در این مقاله به آن بپردازیم رشد موهای مشکی و ضخیم و غیر معمول ریش و سبیل در زنان می باشد.

 با توجه به آمارهای به دست آمده تقریباً دو درصد از جمعیت زنان ما درگیر مشکل پرمویی و یا همان مرد مویی می باشند.

 پرمویی یا Hirsutism در زنان، وضعیتی است که در آن موها بیش از حد معمول در جاهایی مثل  چونه، پشت لب، کشاله ران، روی سینه، زیر ناف، به صورت زبر و ضخیم رشد می کنند. رویش مو در این قسمت ها برای مردان طبیعی می باشد اما برای زنان در حالت عادی این نواحی نباید خیلی پرمو باشد.

الگوی رویش مو در این عارضه مشابه به الگوی رشد موی طبیعی مردان است و به همین دلیل هیرسوتیسم، مردمویی نیز نامیده می شود. موهایی که بر روی پوست انسان رشد می کنند به سه دسته تقسیم می شود: اول از همه موهای دوران جنینی هستند که با متولد شدن از بین می روند و دوم موهای نازک و کرکی شکل که روی تمام سطح پوست ظاهر می شود و سپس در بزرگسالی به موهای تیره تبدیل می شود و در مردان به شکل ضخیم و زبر در ناحیه صورت و یا زیر بغل نمایان می شود.


علت پرمویی (هیرسوتیسم) در زنان

به طور کلی می توان گفت که مهمترین دلیل این عارضه اختلالات هورمونی می باشد. البته دلایل جزئی تر دیگری هم مانند چاقی، عوارض داروهای هورمونی، استروئیدها، قرص های ضدبارداری، تخمدان پلی کیستیک، مصرف داروهایی که باعث افزایش هورمون مردانه در زنان می شود و ... هم در پرمویی زنان موثر است. از جمله دلایل پزشکی این مشکل در خانمها می توان به اختلال های تیروئیدی و افزایش تولید آندروژن یا هورمون جنسی مردانه در بدن اشاره کرد. علت اصلی زیاد شدن آندروژن کیست های تخمدان می باشد که باعث اختلال های هورمونی می شود. همچنین ممکن است این ازدیاد آندروژن در بدن دلیل خاصی نداشته باشد و پزشکان نتوانند علت آن را تشخیص دهند که در این صورت ایدیوپاتیک نام می گیرد.

در نتیجه می توان گفت دو مورد سندروم تخمدان پلی کیستیک و تیروئید کم کار، به عنوان شایع ترین دلیل پرمویی در زنان می باشند. البته نقش ارث را هم نمی توان نادیده گرفت.


علائم و نشانه ها ی مرد مویی زنان

علائم زنانی که درگیر هیرسوتیسم می شوند می تواند شامل نامنظم بودن عادت ماهیانه، افزایش وزن و چاقی، ریزش موی سر، آکنه، رویش موی تیره و غیر طبیعی به طور ناگهانی و سریع در پشت لب، روی سینه ها، زیر شکم و اطراف چانه باشد.
همچنین خشن شدن صدا، کوچک شدن سایز سینه ها، تیره شدن پوست آرنج و کشاله ران نیز از دیگر علائم و نشانه های مرد مویی در زنان می باشد.


تشخیص هیرسوتیسم

اگر زنی علائم و نشانه هایی را که ذکر کردیم در خود مشاهده کرد باید به پزشک مراجعه کند و با استفاده از آزمایش هایی مثل آزمایش خون و بررسی دقیق تاریخ های قاعدگی و یا تصویربرداری و سونوگرافی برای بررسی تومور تخمدان ها، تشخیص صحیح داده شود.

منبع https://rasekhoon.net/article/show/1518985



:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

روغن درخت چای یا (Tea Tree Oil)، روغنی است که از درخت سبز چای در جنوب استرالیا که ملالوکا آلی ترنی فولیا هم نامیده می‌شود گرفته می‌شود. این روغن توسط ملوان‌های قرن ۱۸، روغن درخت چای نامیده شده است.

 به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، روغن درخت چای یا (Tea Tree Oil)، روغنی است که از درخت سبز چای در جنوب استرالیا که ملالوکا آلی ترنی فولیا هم نامیده می شود گرفته می شود. این روغن توسط ملوان های قرن 18، روغن درخت چای نامیده شده است. این درخت با گیاهی که برای درست کردن چای معمولی به کار میرود متفاوت است و هیچ ربطی به چای سبز و چای خشک ندارد.

این روغن در تولید محصولات آرایشی و پوستی کاربرد زیادی دارد و دلیل آن خواص فوق العاده ای است که در درمان مشکلات پوستی دارد. در ادامه به بررسی بیشتر خواص این روغن می پردازیم.

خواص روغن درخت چای

روغن درخت چای برای درمان آکنه و یا عفونت هایی مثل عفونت قارچی ناخن، گال، کچلی پا یا بیماری پای ورزشکاران و … به کار می رود. همچنین در مواردی مثل سوختگی، جای نیش حشرات، عفونت واژن، عفونت دهان و دندان و بر روی خراشیدگی و بریدگی ها به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود. مواد شیمیایی ای که در این روغن وجود دارد عفونت ها را از بین می برد و باعث تسریع در بهبودی زخم می شود.

از روغن درخت چای محصولات بهداشتی متنوعی مثل صابون، شامپو، پمادهای موضعی و ...تولید می شود و به بازار ارائه می شود.خواص اصلی این روغن که باعث محبوبیت بیشتر آن شده موارد زیر است که در ادامه به توضیح مفصل در مورد هریک از آنها می پردازیم:

 

درمان کیست مویی با روغن درخت چای

 یکی از خواص اصلی این روغن که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از آن در روش های خانگی درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال می باشد. کیست مویی در اثر تجمع مو در بالای شکاف باسن و پایین کمر ایجاد می شود و معمولاً در افراد چاق و پرمو بیشتر دیده می شود.

1

 برای درمان این عارضه روش های خانگی و روغن درخت چای تنها در مراحل ابتدایی و جهت کاهش درد و عفونت موثر می باشد اما در صورتی که کیست مویی یا سینوس پیلونیدال پیشرفته باشد درمان یا با لیزر و یا از طریق جراحی امکان پذیر است. به عبارت دیگر این بیماری با استفاده از روش های خانگی قابل معالجه و درمان نمی باشد و با استفاده از روش های خانگی می توان از شدت التهاب و درد این بیماری کم کرد و یا علائم آن را کاهش داد.

جهت درمان کیست مویی با روغن درخت چای می توانید چند قطره از این روغن را روی پنبه یا پارچه کتان تمیزی ریخته و روی زخم یا کیست قرار دهید و سپس  آن را بانداژ نمایید. بهتر است تا چند ساعت بر روی زخم یا کیست بماند. این کار را تا زمان بهبودی و درمان هر روز دو الی سه مرتبه باید انجام دهید. روغن درخت چای به دلیل آنتی اکسیدان های زیادی که دارد در بهبود زخم و ترمیم بافت های اطراف کیست موثر است.

سایر روش های درمان خانگی کیست مویی

  • زردچوبه و آب را می توان ترکیب نمود و از آن ماده ای خمیری مانند درست کرد و بر روی محل کیست قرار داد. زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی می باشد و در کاهش درد موثر است.
  • روغن کرچک که با یک پنبه می توان آن را به روی محل عارضه استفاده کرد.
  • سیر را می توان به صورت له شده به همراه پماد روی سینوس پیلونیدال قرار داد و بعد از چند ساعت با آب آن را شستشو داد.
  • کمپرس آب گرم درد را آرام می کند و باعث خالی شدن عفونت و چرک می گردد.
  • ژل آلوئه ورا را می توان با بریدن برگ های آن به دست آورد و به صورت موضعی بر روی محل کیست استفاده کرد.
  • به علت دارا بودن ویتامین A فراوان تاثیر چشمگیری در بهبود عفونت دارد . برای این منظور می توان موم ذوب شده را بر روی محل عارضه قرار داد .
  • موم ذوب شده را بهتر است به روی محل سینوس قرار دهید. به دلیل ویتامین A فراوانی که دارد باعث تسریع در بهبود عفونت می شود.
  • سرکه ی سیب در درمان جوش های ملتهب و کیست موثر است. می توان محل سینوس را با پنبه آغشته به سرکه سیب ماساژ داد و یا اینکه آن را با سرکه شست و شو دهید.
  • عسل و خواص قوی ضد التهابی ای که دارد برای همگان ثابت شده است. در درمان کیست مویی هم می توان محل را به طور مستقیم با عسل پوشاند و هم اینکه آن را با آب گرم مخلوط نمایید و بنوشید.

همچنین، رعایت موارد زیر جهت کاهش درد و علائم و نشانه های کیست مویی بسیار موثرند:

  • اجتناب از نشستن های طولانی مدت
  • خوابیدن به پهلو و یا شکم. سعی کنید به پشت نخوابید.
  • اگر بیرون از خانه هستید محل کیست را با پانسمان بپوشانید و هنگام حضور در خانه آن را باز بگذارید.
  • خودداری از دست زدن و ور رفتن با کیست یا سینوس
  • رعایت بهداشت محل کیست و شست و شوی مرتب و خشک نمودن آن

 

اگر این روند درمان بیشتر از دو الی سه هفته به طول انجامید و تاثیری در بهبودی کیست مویی نداشت بهتر است درمان را متوقف نموده و جهت انجام عمل کیست مویی و یا درمان با لیزر خود را آماده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

مطالب زیادی درمورد ترکیب عسل و سایر مواد مثل شیر، سیر، دارچین، لیمو و … وجود دارد که همگی به فواید شگفت انگیز ترکیب عسل با این مواد اشاره دارند.

عسل ماده ی غذایی پرطرفداری که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و به همین دلیل مورد استفاده ی زیادی قرار می گیرد. این ماده ی شیرین که به وسیله زنبور از شهد گل ساخته می شود معجزه ای برای سلامتی می باشد و علاوه بر طعم شیرین و فوق العاده ای که دارد، دارای خاصیت آنتی باکتریایی هم می باشد. دلیل اینکه گونه های مختلفی از عسل وجود دارد به دلیل گل های مختلفی می باشد که زنبورها در دسترس دارند.

مطالب زیادی درمورد ترکیب عسل و سایر مواد مثل شیر، سیر، دارچین، لیمو و … وجود دارد که همگی به فواید شگفت انگیز ترکیب عسل با این مواد اشاره دارند. ما در این مقاله قصد داریم به عسل طبیعی و فواید بیشمار آن برای سلامتی بپردازیم. البته خواص این ماده مغذی بسیار بیشتر از آن چیزی می باشد که بتوان در یک مقاله بیان کرد، اما تا جای ممکن سعی میکنیم تمام خواص اصلی و ثابت شده آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش


عسل طبیعی به دلیل پروبیوتیک های زیادی که دارد باعث رشد بیشتر باکتری های مفید می شود. بنابراین باعث تعادل باکتری های موجود در سیستم گوارشی می شود. همچنین مصرف شیر و عسل منجر به از بین رفتن نفخ، یبوست و باکتری های مضر خواهد شد. برای درمان زخم دستگاه گوارش و رفلاکس اسیدی آن و سوء هاضمه نیز مفید است. البته به نوزادان زیر یک سال هرگز نباید عسل داده شود. به دلیل اینکه رشد سیستم گوارشی و ایمنی آنها هنوز تکمیل نشده و قادر به مقابله با هاگ های قارچ و بوتولیسم موجود در عسل نمی باشد.

درمان سرماخوردگی و سرفه


طبق تحقیقات انجام شده، عسل باعث کاهش سرفه و بهبود خواب کودکان می شود. همچنین ترکیب گرم آبلیمو و عسل حالت خفگی در گلو را از بین می برد و باعث خوب شدن سریع تر فرد سرماخورده خواهد شد. برخی مطالعات انجام شده نشان می دهد که تاثیری که ترکیب عسل و لیمو در درمان سرماخوردگی می تواند داشته باشد با داروی دکسترومتورفان برابر است و می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد.

درمان شقاق مقعدی با عسل



عسل به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد میکروب ها و عفونت های ناحیه مقعد را از بین می برد و می تواند در ترمیم و بهبود زخم های مقعدی مفید باشد. ترکیب عسل یا موم عسل و روغن زیتون در درمان شقاق مقعدی که یکی از بیماری های نشیمنگاهی می باشد موثر است. برای این منظور باید عسل و روغن زیتون را حرارت داده تا به صورت ذوب شده دربیاید سپس اجازه دهید تا سرد شود و روی محل شقاق بمالید. البته اگر فیشر یا شقاق در مرحله ابتدایی و به صورت یک ترک یا شکاف ریزی باشد این روش موثر است در غیر اینصورت باید از درمان های تخصصی تری مثل لیزر و یا جراحی شقاق استفاده شود.


:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

مطالب زیادی درمورد ترکیب عسل و سایر مواد مثل شیر، سیر، دارچین، لیمو و … وجود دارد که همگی به فواید شگفت انگیز ترکیب عسل با این مواد اشاره دارند.

عسل ماده ی غذایی پرطرفداری که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و به همین دلیل مورد استفاده ی زیادی قرار می گیرد. این ماده ی شیرین که به وسیله زنبور از شهد گل ساخته می شود معجزه ای برای سلامتی می باشد و علاوه بر طعم شیرین و فوق العاده ای که دارد، دارای خاصیت آنتی باکتریایی هم می باشد. دلیل اینکه گونه های مختلفی از عسل وجود دارد به دلیل گل های مختلفی می باشد که زنبورها در دسترس دارند.

مطالب زیادی درمورد ترکیب عسل و سایر مواد مثل شیر، سیر، دارچین، لیمو و … وجود دارد که همگی به فواید شگفت انگیز ترکیب عسل با این مواد اشاره دارند. ما در این مقاله قصد داریم به عسل طبیعی و فواید بیشمار آن برای سلامتی بپردازیم. البته خواص این ماده مغذی بسیار بیشتر از آن چیزی می باشد که بتوان در یک مقاله بیان کرد، اما تا جای ممکن سعی میکنیم تمام خواص اصلی و ثابت شده آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش


عسل طبیعی به دلیل پروبیوتیک های زیادی که دارد باعث رشد بیشتر باکتری های مفید می شود. بنابراین باعث تعادل باکتری های موجود در سیستم گوارشی می شود. همچنین مصرف شیر و عسل منجر به از بین رفتن نفخ، یبوست و باکتری های مضر خواهد شد. برای درمان زخم دستگاه گوارش و رفلاکس اسیدی آن و سوء هاضمه نیز مفید است. البته به نوزادان زیر یک سال هرگز نباید عسل داده شود. به دلیل اینکه رشد سیستم گوارشی و ایمنی آنها هنوز تکمیل نشده و قادر به مقابله با هاگ های قارچ و بوتولیسم موجود در عسل نمی باشد.

درمان سرماخوردگی و سرفه


طبق تحقیقات انجام شده، عسل باعث کاهش سرفه و بهبود خواب کودکان می شود. همچنین ترکیب گرم آبلیمو و عسل حالت خفگی در گلو را از بین می برد و باعث خوب شدن سریع تر فرد سرماخورده خواهد شد. برخی مطالعات انجام شده نشان می دهد که تاثیری که ترکیب عسل و لیمو در درمان سرماخوردگی می تواند داشته باشد با داروی دکسترومتورفان برابر است و می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد.

درمان شقاق مقعدی با عسل



عسل به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد میکروب ها و عفونت های ناحیه مقعد را از بین می برد و می تواند در ترمیم و بهبود زخم های مقعدی مفید باشد. ترکیب عسل یا موم عسل و روغن زیتون در درمان شقاق مقعدی که یکی از بیماری های نشیمنگاهی می باشد موثر است. برای این منظور باید عسل و روغن زیتون را حرارت داده تا به صورت ذوب شده دربیاید سپس اجازه دهید تا سرد شود و روی محل شقاق بمالید. البته اگر فیشر یا شقاق در مرحله ابتدایی و به صورت یک ترک یا شکاف ریزی باشد این روش موثر است در غیر اینصورت باید از درمان های تخصصی تری مثل لیزر و یا جراحی شقاق استفاده شود.


:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

خون در مدفوع می تواند قرمز روشن ، تیره، سیاه و یا حتی مخفی باشد (با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست). علل خون در مدفوع دلایل متعددی دار که در بعضی مواقع مشکل خاصی نبوده و بی ضرر تا بیماری های آزار دهنده دستگاه گوارش مانند بواسیر(هموروئید) و شقاق مقعد (شکاف دیواره مقعد) که معمولا بعلت فشار زیاد هنگام دفع مدفوع سخت که با یبوست همراه است باشد و در بعضی مواقع بیماری بسیار خطرناک و جدی مانند سرطان است. در نتیجه با مشاهده علائم خون در مدفوع باید توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید.

خونریزی رکتال به عبور خون قرمز روشن از مقعد اشاره دارد ، که اغلب با مدفوع و / یا لخته های خون مخلوط می شود. بیشتر خونریزی های روده از روده بزرگ ، روده یا مقعد ناشی می شود و می تواند با اسهال همراه باشد. رنگ خون هنگام خونریزی اغلب به محل خونریزی در دستگاه گوارش بستگی دارد. به طور کلی ، هرچه محل خونریزی به مقعد نزدیک تر باشد ، خون قرمز روشن تر خواهد شد. بنابراین خونریزی از مقعد که در انتهای کانال روده باشد به رنگ قرمز روشن است و نشان از تازه بودن خون و طی کردن مسیر کوتاهی دارد، در حالی که خونریزی از ابتدای روده بزرگ به رنگ قرمز تیره می باشد.

از دلایل شایع خونریزی رکتوم می توان به بواسیر ، شقاق مقعد ، پروکتیت ، بیماری کرون ، دیورتیکولوزیس ، کولیت اولسراتیو ، زخم رکتوم ، پرولاپس رکتال ، کولیت ایسکمیک ، آنژیو دیسپلازی ، تروما رکتوم ، سرطان مقعد ، سرطان روده بزرگ ، عوارض پرتودرمانی و موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه به شایع ترین دلیل آن بیماری هموروئید یا بواسیر خونی است، می پردازیم.

بواسیر یا هموروئید خونی نوعی از این  بیماری است که به یکی از علائم شایع آن یعنی خونریزی اشاره دارد. بسیاری از افراد این نوع از هموروئید را تجربه می کنند. خونریزی مقعدی مشکل شایعی است که میتواند نگرانی های مختلفی را برای بیمار ایجاد کند. در ضمن نباید از کنار این علامت به سادگی گذشت زیرا امکان دارد نشانه ای از سایر بیماری های خطرناک تر باشد. اگر با این بیماری و علائم آن آشنایی ندارید پس باما همراه باشید.

بواسیر خونی چیست؟

بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری های نشیمنگاه یا مقعد هستند. این بیماری در واقع واریسی شدن سیاهرگ های مقعدی است  که به معنی گشاد شدن یا تورم این سیاهرگ ها است. این بیماری می‌تواند از عوامل مختلفی  در طول زندگی سرچشمه گیرد و در صورتیکه علائم این بیماری را دارید میتوانید برای درمان بواسیر خونی به کلینیک نوین مراجعه فرمائید.

اما چنانچه بواسیر دچار خونریزی شود، یعنی سیاهرگ متورم شده در اثر عوامل مختلف آسیب دیده و پاره شده است پس بیمار بواسیر خونی را تجربه خواهد کرد.

بواسیر به طور کلی دارای دو نوع داخلی و خارجی است. که در نوع اول سیاهرگ های داخل مقعد و درون کانال مقعد و در نوع دوم سیاهرگ ها یا عروق خارج از مقعد و بر روی دریچه مقعد دچار آسیب شده اند. هم هموروئید داخلی و هم خارجی ممکن است دچار خونریزی شود و در واقع بواسیر خونی به هر دو نوع بواسیر اشاره دارد. اما در نظر داشته باشید که هموروئید خونی با هموروئید ترومبوزه متفاوت است.

علائم بواسیر خونی؟

بیماری بواسیر بسته به نوع آن علائم متفاوتی دارد. به علاوه مرحله بیماری نیز در بروز علائم و شدت آنها تاًثیر گذار است‌. خونریزی از بواسیر یکی از مهمترین علائمی است که بیمار در مراحل پیشرفته عارضه تجربه می کند. سایر علائمی که بواسیر خونی در کنار خونریزی ایجاد میکند. به این شرح است:

       
  • •  قبل از بررسی سایر علائم بگوییم که خونریزی می تواند به اشکال خون در مدفوع و یا مشاهده خون بر روی دستمال توالت نیز باشد.
  •    
  • •  درد شدید خصوصا هنگام دفع
  •    
  • •  تورم و التهاب مقعد
  •    
  • •  احساس توده ای در مقعد
  •    
  • •  بیرون زدگی های گوشتی
  •    
  • •  لمس توده ای متورم در اطراف مقعد
  •    
  • •  خارش و سوزش
  •    
  • •  خروج ترشحات از مقعد
    منبع: http://mihanblog.com/rep/13


:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399 | نظرات ()